אינטרנט, חברה ומה שביניהם

על חווית המשתמש, עיצוב ודונלד נורמן

ב- 26 במאי 2013

על פי טל פלורנטין, חוויית המשתמש עוסקת בתחושותיו של המשתמש כלפי המוצר. גישת חוויית המשתמש מתייחסת למערכת היחסים בין המוצר למשתמש. עם צמיחתו של המונח 'חוויית המשתמש' השתנו חוקי המשחק – עד המצאתו על ידי דונלד נורמן, היה המוצר במרכז תשומת הלב, והעיסוק בתכנון ממשקי המשתמש נועד לאפשר שימוש תקין במוצר. עם המצאתו עברה תשומת לב לחווית המשתמש, והמוצר הפך לאמצעי להשגתה של נקודת מפגש מוצלחת עם המשתמש. תפיסת העולם של חוויית המשתמש הביאה עמה את התובנה שלפיה המפתח להצלחה טמון בהבנת עולמו של המשתמש – מאפייניו, צרכיו, מגבלותיו ורצונותיו.

בספרו "עיצוב רגשי", עוסק דונלד נורמן בשילוב שבין אסתטיקה, שמישות ועיצוב. אמיר דותן נוגע בבלוג שלו "עיצוב שמיש", בסקירת ספרו של נורמן ובשאלת חווית המשתמש בהקשר לעיצוב המוצר. נורמן מתאר כיצד ההתייחסות שלנו כבני אדם לעיצוב מתחלקת לשלושה רבדים: הויסראלי – אינסטינקטים ביולוגים, ההתנהגותי – שמישות, האופן בו העיצוב פועל, וההתרשמותי – האופן בו העיצוב גורם לנו להרגיש כלפי עצמנו והדימוי שלנו שהוא יוצר בעיני אחרים. הקשר בין השלושה לטענת נורמן הוא כרונולוגי, כאשר במגע עם עיצוב כלשהו אנו תוך חלקיק שניה מעבדים אותו ברמה הביולוגית (טעים, לא טעים) ואז מתחילים לשחק איתו ואומדים את השמישות והשימושיות שלו. בטווח הארוך יותר אנו מתחילים לחשוב מהו אומר עלינו (אופנתי, לא אופנתי).

על עיצוב להמונים ועיצוב אליטיסטי

עיצוב הוא תחום מאוד מגוון וניתן להגיד להגיד שבקצה אחד ישנו עיצוב להמונים ובקצה שני עיצוב אליטיסטי המיוצר למשל כהזמנה על ידי לקוח. העיצוב האליטיסטי הינו בעל מספר עותקים מצומצם ופונה לקהל קטן יחסית, לעיתים בעל טעם לא שיגרתי. נורמן מתייחס לקשר שבין עיצוב אלטיסטי, עיצוב המונים ושלושת רבדי התפיסה שתוארו. עיצוב להמונים צריך להיות "יותר יפה" ושמיש מאשר תדמיתי. בעיצוב אלטיסטי, לעומת זאת, הדגש יכול להיות יותר על התדמית אשר באה על חשבון היופי הקלאסי ונוחות השימוש.

במקרה של עיצוב אלטיסטי דווקא בגלל שיהיה קונצנזוס ויסראלי סביב עיצוב המוצר הנתפס כלא יפה, יהיו המעטים שיחשקו בו בגלל מה שהעניין במוצר אומר עליהם. עבורם, יופי ויסראלי קלאסי יכול להיחשב לקיטש ומיינסטרים המנסה למצוא חן ועל לכן הם יעדיפו ללכת דווקא נגד הזרם ונגד מה שנתפס יפה בעיני הכלל.

לעומת העיצוב האלטיסטי אשר לעיתים קרובות יאופיין בחוסר אסתטיות וחוסר נוחות, העיצוב הפונה להמונים יהיה שמיש, נוח ואסתטי יותר, כיוון שעל פי הדברים הללו הוא ישפט על ידי ההמון שלא יבחן אותו בהקשר עיצובי, היסטורי, תרבותי ואמנותי, אלא יעריך אותו בעיקר לפי התועלת והיופי ה"בנאלי" שלו. במקרים הללו העיצוב הוא אמצעי התומך בשימוש ולא המטרה עצמה כפי שיותר מקובל בעיצוב אלטיסטי.

כאשר מכוונים לקהל רחב, הפנייה היא לאינסטינקטים שלנו בנוגע ליופי. נסיון לחנך את הקהל לטעם חדש כמעט תמיד נידון לכשלון כי המח של רובנו מעבד צבעים, צורות, קומפוזיציה בצורה ידועה ועקבית – כיצורים ביולוגים רובנו חולקים העדפות מסויימות שהשתרשו לאורך תהליך אבולוציוני ארוך. מעצבים לומדים ליצור עיצובים אסתטים שיהיו נעימים לעין ויקחו בחשבון את אותן העדפות שבאות לידי ביטוי למשל בצבעוניות וקומפוזיציה.

לסיכום, עיצוב המוצר על כל צורותיו וגווניו, פונה לקהלי יעד שונים, לצרכיהם ולשאיפותיהם ויוצר חווית שימוש ייחודית, נעימה ומותאמת, בהתאם לתורתו של דונלד נורמן.

מודעות פרסומת

One response to “על חווית המשתמש, עיצוב ודונלד נורמן

  1. Ariel Weiss הגיב:

    פוסט מצויין

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: