אינטרנט, חברה ומה שביניהם

מאחורי הקלעים של החיפוש הגוגליאני

ב- 9 באפריל 2013

לפני כשנתיים הורתה הנציבות האירופאית על פתיחת חקירה פלילית כנגד גוגל על כך שלכאורה ניצלה לרעה את המונופול שלה על מנת להטות את תוצאות החיפוש כנגד המתחרות. הנציבות האירופאית קיבלה את תלונתן של חברות אירופאיות שונות שטענו שגוגל מנצלת את הכוח שלה על מנת לפגוע במיקומן בתוצאות החיפוש ולהוריד את "ציון האיכות" של האתרים בדירוג ה-SEO.

מתוך כתבתו של הראל עילם עולה כי זאת לא הפעם הראשונה שהנציבות האירופאית חוקרת את גוגל. מידע זה מעלה מספר תהיות מהותיות על אופי החיפוש בגוגל ועל אינטרסים שונים וסמויים להם אנו לא מודעים בעת חיפוש מהיר ותמים בענקית מנועי החיפוש ברשת.

השאלה החשובה ביותר שעלינו לשאול היא – מה אנחנו באמת יודעים על האינטרסים שעומדים מאחורי תוצאות החיפוש במנוע הפופולרי שיצרו סרגיי ברין ולארי פייג'? על פי יאיר קידר, אם נשאל את אלעד שגב, 34, חוקר ישראלי באוניברסיטת קיל שבסטפורדשייר, אנגליה, הרי ש"מנועי חיפוש יוצרים מסווה של קסטומיזציה, ולכן ישנה תחושה שהמידע מתייחס רק למילות החיפוש ושהוא נוצר בעקבות הבקשה הספציפית של המשתמש. יש אשליה שהמידע מתקבל באופן אוטומטי, אבל למעשה הוא מוטה". גוגל, טוען שגב, כמו גם מייקרוסופט ויאהו, מפעילה שיקולים מסחריים, ערכיים ופוליטיים על תוצאות חיפוש, על המודעות, ואפילו על המפות.

שגב מעלה מספר טענות הגורמות, לי לפחות, לחשש כבד ולמחשבות על מיקומה של גוגל בחיינו, בחברה, והשפעתה הישירה על המידע אליו אנו נחשפים. במובנים רבים, גוגל מצליחה להבנות מציאות מסוימת המושפעת ומכוונת על ידי גורמים ואינטרסים כלכליים, פוליטיים וחברתיים סמויים. כפי שטוען שגב בכתבה, מצד אחד גוגל אכן משקפת את המציאות הכלכלית, הפוליטית והחברתית שלנו, אך מצד שני היא גם משפיעה עליה. המונח פוליטיקה של מנועי חיפוש הוא לא קונספירציה או אג'נדה נסתרת. הוא מתייחס לשקלול של כל הגורמים הכלכליים והפוליטיים, שחלקם נובעים מצרכים של ממשלות, ארגונים ויחידים, וחלקם – מהרצון של החברה לכסות ולספק יותר מידע מצד אחד, ולהגדיל את הרווחים מצד שני.

Image

כדוגמא לכך הוא מביא את גוגל ניוז – כיסוי חדשות שהצטברו ממקורות בכל העולם על ידי חדשות גוגל. זהו אתר המבוסס על התאמה ברמת הארצות, בו משתדלים כל הזמן להפוך את האתר ללוקלי יותר לגולשים. ועם זאת, מוסיף שגב, באתר זה ישנה הטיה גדולה. על אף כי מדובר באלגוריתם אוטומטי שמביא בחשבון את גודל אתר החדשות, מספר העובדים בו, מידת הפופולריות שלו ועוד, "גם אלגוריתמים אוטומטיים נכתבים ומעוצבים על־ידי אנשים, ועומדים מאחוריהם שיקולים פוליטיים ומסחריים. וכך יוצא שמקורות חדשותיים פופולריים בכל מדינה מקודמים עוד יותר לחזית, ומקורות חדשות קטנים יותר, מקומיים ואלטרנטיביים נדחקים לשוליים".

מודעות פרסומת

One response to “מאחורי הקלעים של החיפוש הגוגליאני

  1. Ariel Weiss הגיב:

    פוסט יפה.
    מנגנון החיפוש עובד בצורות רבות הנה לינק שמביא עוד חלקים מהסיפור
    http://www.seobook.com/learn-seo/collateral-damage.php

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: